Op elk gebied een professional in huis

12 augustus 2021
Op elk gebied een professional in huis

De klant écht goed kennen. Dat vinden ze een groot goed bij A.G. de Gouw Adviesgroep. Sinds 1 januari 2021 is het assurantiekantoor in het Noord-Brabantse Vlijmen intensiever gaan samenwerken met Van der Fluit Assurantiën. De samenwerking zorgt vooral voor nóg betere service. “We willen benaderbaar blijven.”

Al ruim veertig jaar is A.G. de Gouw de lokale adviseur in Vlijmen als het gaat om verzekeringen, hypotheken en pensioenen. Een echt familiebedrijf, in 1974 opgericht door Ton de Gouw. Inmiddels staat zoon Bart de Gouw al enige tijd aan het roer. “We hebben op ons kantoor elf professionals, maar bepaalde taken deed ik wel in m’n uppie. Ik begon me af te vragen of ik dat wel zo wilde blijven doen. Eigenlijk wilde ik graag een efficiencyslag maken. Toen kwam ik uit bij Van der Fluit, daar werken we al langer mee samen.”

Even binnenlopen

Barts passie ligt namelijk vooral bij het zo goed mogelijk helpen van zijn klanten. “Klantencontact vind ik prachtig, maar daarnaast moest ik veel administratieve zaken regelen. Je gaat dan ergens concessies doen. En dat is niet fijn.” Bart komt in elk geval tot de conclusie dat de bedrijfsnaam niet verloren mag gaan. Aan de service en het écht kennen van de klanten is immers al sinds 1974 gewerkt. “Klanten komen hier gewoon binnenlopen. Het is een laagdrempelig kantoor. Dat vinden we belangrijk, we willen benaderbaar blijven. Een goed voorbeeld daarvan is onze oudmedewerker Hans Bronkhorst. Hij is net met pensioen, maar heeft hier 44 jaar gewerkt als schadebehandelaar. Hij kreeg zoveel persoonlijke reacties van klanten over zijn vertrek. Dat tekent onze service. Hans kende écht iedereen.”

Samenwerking versterken

Bart: “Al jaren hebben wij een fijne samenwerking met Van der Fluit. Met Patrick van der Fluit heb ik een vriendschappelijke band, ik besloot hem dus eens te vragen naar de mogelijkheden. Dat is het voordeel als je elkaar al kent, er is een vertrouwensband.” Het duurde niet lang voordat de samenwerking rond was. A.G. de Gouw is vanaf nu Powered by Van der Fluit. Een logische keuze, want jaren eerder kwam Bart er al achter dat de bedrijven veel gelijkenissen kennen. “De historie is bijna gelijk”, vertelt Bart. “Mijn vader startte in 1974, de  vader van Patrick begon in de jaren 60. We zitten hemelsbreed maar vijf kilometer bij elkaar vandaan en het bleek eerder al dat we veel dingen op dezelfde manier regelen.” En toeval bestaat niet, zou je bijna zeggen. Want beide oprichters luisteren naar de naam Ton.

Service blijft hetzelfde

Klanten van A.G. de Gouw krijgen door de samenwerking een breder productaanbod. “Dan gaat het bijvoorbeeld om een levensverzekering. Daar kunnen we klanten nu beter over adviseren”, aldus Bart. “Van der Fluit heeft gewoon meer volume. Wij zijn met elf mensen eigenlijk te klein voor een goede efficiencyslag. Je kunt op een gegeven moment niet meer alles weten. Van der Fluit heeft op elk gebied wel een professional. Dat is heel fijn. We kunnen klanten daardoor duidelijkere vragen stellen en beter van dienst zijn. We komen goed beslagen ten ijs. Daarnaast moeten we als assurantiekantoor aan steeds meer eisen voldoen. Bijvoorbeeld op het gebied van ICT. Als je in de toekomst mee wilt kunnen, heb je dat volume nodig. Onze service blijft hetzelfde, maar achter de schermen verloopt alles nu vlotter.”

Niets gemerkt

Volgens Bart vinden de meeste wijzigingen binnen het bedrijf op de achtergrond plaats. Backofficesystemen en data worden samengevoegd. “Wij hoeven een rekening straks bijvoorbeeld nog maar één keer te checken in plaats van twee keer.” Klanten die naar het kantoor in Vlijmen bellen, krijgen nog steeds Barts medewerkers aan de lijn. Aan de service verandert niets. “Ik hoop dat klanten over een jaar zeggen dat ze niets hebben gemerkt. Dat is een mooi streven. Dat we nog steeds alle verwachtingen van de klant waarmaken of zelfs overtreffen. Heel belangrijk is in elk geval dat die persoonlijke manier van werken niet verloren gaat.”

Samenwerking tijdens Corona

Bart de Gouw wil zijn aandacht weer volledig bij zijn klanten leggen. Voor nu zijn er eerst nog een paar administratieve uitdagingen, vooral technisch van aard. “Daarnaast helpt corona natuurlijk niet mee. Normaal zouden we bij collega’s van Van der Fluit op de koffie gaan. Nu wordt veel via videogesprekken geregeld. Dat maakt het begin wat moeilijker.” Toch heeft Bart alle vertrouwen in een goede afloop. “We hebben dezelfde insteek als het om klanten gaat. Service staat nog steeds voorop. Dus op dat gebied moet het goedkomen.”

Kennis delen

Al jaren gaat Patrick van der Fluit ervanuit dat het slim is om kennis te delen. De intensivering van de samenwerking met A.G. de Gouw komt volgens Patrick op het juiste moment. “Bart en ik kennen elkaar al heel lang. Zijn kantoor is een echte local hero. Het is belangrijk dat dat soort kantoren lokaal aanwezig blijven.” Toch is schaalvergroting onvermijdelijk. “In deze branche heb je op dit moment gewoon volume nodig. Zowel wat betreft ICT als wat betreft specialisten. Zo kun je het beste advies blijven geven op het gebied van hypotheken, verzekeringen en pensioenen.” Van der Fluit Assurantiën blijft er te allen tijde voor zorgen dat de service voor de klant optimaal is. Patrick: “Wij zijn zelf ook als local hero gestart. We weten dus hoe belangrijk de binding tussen klanten en adviseurs is. Ook nu we groter zijn verliezen we dat niet uit het oog.”

Meer informatie?